Den sammenhængende plan

Alle kommuner skal udarbejde en sammenhængende plan for skole- og vejledningsindsatsen jf. Bekendtgørelsen af lov om kommunal indsats for unge under 25 år §5. (KUI-lovgivningen)

I Middelfart arbejder vi med de unge op til det 30. år.

Hovedformålet med planen er at sikre en systematisk, koordineret og sammenhængende vejledningsindsats for alle elever i grundskolen, så de inden udgangen af 9./10. klasse er afklaret i deres uddannelsesvalg. Den sammenhængende plan skal understøtte, at elever og forældre oplever, at der er tydelig sammenhæng mellem de forskellige vejledningsaktiviteter, uddannelsesvalget og overgangen til ungdomsuddannelser

 

1. Indledning

Alle kommuner skal udarbejde en sammenhængende plan for skole- og vejledningsindsatsen jf. Bekendtgørelsen af lov om kommunal indsats for unge under 25 år §5. (KUI-lovgivningen) I Middelfart arbejder vi med de unge op til det 30. år.

Hovedformålet med planen er at sikre en systematisk, koordineret og sammenhængende vejledningsindsats for alle elever i grundskolen, så de inden udgangen af 9./10. klasse er afklaret i deres uddannelsesvalg.

Den sammenhængende plan skal understøtte, at elever og forældre oplever, at der er tydelig sammenhæng mellem de forskellige vejledningsaktiviteter, uddannelsesvalget og overgangen til ungdomsuddannelser.

Planen er en fælles plan for vejlednings- og afklaringsaktiviteter for alle kommunens elever i 7.-10. klasse og ikke en individuel vejledningsplan for hver enkelt elev.

Vi berører også, hvordan Åben Skole-aktiviteter fra indskolingen og frem styrker elevernes bevidsthed om deres egne muligheder og forudsætninger. Disse aktiviteter er vigtige for at kvalificere elevernes uddannelsesvalg, og de spiller derfor en central rolle i undervisningen i det obligatoriske emne ’Uddannelse og job’. Der er således en rød tråd i de uddannelses- og jobaktiviteter, som eleverne møder gennem deres skolegang, hvilket sikrer, at de får et sammenhængende forløb frem mod deres uddannelsesvalg.

Den sammenhængende plan er udarbejdet af Uddannelsesvejledningen i Middelfart (UV) i samarbejde med skolerne og Skoleafdelingen.

2. Uddannelse og job


’Uddannelse og job’ er et obligatorisk emne i folkeskolen, jf. Folkeskolelovens § 7, der består af tre kompetenceområder: Personlige valg, Fra uddannelse til job samt Arbejdslivet.

Eleverne skal i emnet opnå kompetencer til at træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger, forståelse for betydningen af livslang læring samt alsidig viden om uddannelses- og erhvervsmuligheder. De tre kompetenceområder bidrager derved på forskellig vis til, at eleverne kender og kan vurdere sammenhænge mellem uddannelse, erhvervs- og jobmuligheder og de vilkår, der kan knytte sig til arbejdsliv og karriere.

Indholdet i ’Uddannelse og job’ tilrettelægges, så det understøtter og indgår dels i en praksisorienteret undervisning i løbet af elevernes samlede skolegang fra 0.-9./10. klasse, dels i den uddannelsesvejledning, som eleverne modtager i udskolingen.

Indholdet i ’Uddannelse og job’ fordrer derfor samarbejde med både Uddannelsesvejledningen i Middelfart (UV) og eksterne samarbejdspartnere i uddannelses- og erhvervslivet. Samarbejdet med eksterne kan med fordel kobles sammen med åben skole-aktiviteter, se nedenfor.


2.1 Åben skole

Det følger af Folkeskolelovens § 3, stk. 4, at skolerne skal åbne sig over for det omgivende samfund og inddrage sin omverden (åben skole). Det skal de gøre ved at samarbejde med bl.a. virksomheder, erhvervsuddannelser samt kultur- og foreningslivet. Samarbejdet skal bidrage til at styrke elevernes læringsudbytte og til, at de får et større kendskab til samfund og foreningsliv. Åben skole-aktiviteter er i forhold til ’Uddannelse og Job’ derfor vigtige for at give eleverne viden om de alsidige muligheder, som uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet og styrke deres bevidsthed om egne muligheder og forudsætninger.

I Middelfart Kommune sætter visionen ”Fra Middelfartbarn til Verdensborger” også via pejlemærket ”Bevægelse” fokus på åben skole og værdien af en varieret og motiverende skoledag – i samspil med andre. Åben skole-aktiviteter understøtter dog også pejlemærket ”En verdensborger fra Middelfart” med blik for, at skolen skal sikre, at alle elever er klædt på til fremtiden, når de forlader skolen; at de er livsduelige verdensborgere. Det kræver, at deres faglighed i dansk og matematik er på plads, men også at de har det 21. århundredes kompetencer såsom kritisk tænkning, kreativitet, kommunikation og samarbejde med i rygsækken. Det fordrer en praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning, der forbinder fagene med elevernes
interesser, erfaringer og spørgsmål til omverdenen – både den nære lokale omverden og den globale store omverden; en åben skole.
Visionen har dog ikke til hensigt at ensrette skolerne. Skolerne vælger derfor selv, hvordan åben skole-aktiviteter tilrettelægges lokalt, så det er meningsgivende i forhold til eksisterende indsatser.


2.2 Vejledningsaktiviteter i udskolingen

I Middelfart Kommune har vi en kombination af lovbestemte og frivillige vejledningsaktiviteter. Vores kollektive vejledning opfyldes jf. Vejledningsbekendtgørelsen §6 og er klassebaseret og har til formål at forberede og udfordre de unge til valg af ungdomsuddannelse eller job.

Hver grundskole har en primær uddannelsesvejleder tilknyttet, som følger de unge fra 7. klasse til afsluttet ungdomsuddannelse. Derfor opnår uddannelsesvejlederne et godt kendskab til den enkelte unge såvel som elevgruppen på tværs og kan på den måde bedre hjælpe de unge godt på vej.

Vejledningsaktiviteterne tager afsæt i karrierelæringsperspektivet, der har til formål, at træne de unges valgkompetencer ved at være nysgerrig på sig selv og deres omverden, snarere end at nå frem til et konkret uddannelsesvalg. Den unge skal altså først gøre sig erfaringer, lære om sig selv, uddannelsesmuligheder og arbejdslivet, sådan at de træffer deres uddannelsesvalg på et oplyst grundlag.

For alle vejledningsaktiviteter gælder, at det sker i et samspil med lærernes undervisning i emnet ”Uddannelse og job”. Vi har fokus på Co-teaching som metode ind i samarbejdet, fordi vi gerne vil bevæge os væk fra, at når uddannelsesvejlederen træder ind i klasselokalet, så træder læreren ud. Med Co-teaching opnås en klar rollefordeling mellem vejleder og lærer, hvor vi sammen understøtter de unges refleksion om fx styrker, interesser, muligheder og drømme for fremtiden. Ved at arbejde tættere sammen gennem før-, under- og efter-forløb åbnes der op for en bedre kobling og integration i specifikke fag og emner i undervisningen.

For uddybning af vejledningsaktiviteter i 7.-10. klasse se henvisning i bilagsmaterialet. Overblikket viser både de obligatoriske og frivillige vejledningsaktiviteter. Vejledningsaktiviteterne er bygget op således, at de unge oplever et sammenhængende vejledningsforløb gennem udskolingen. 3 Særlig målrettet skole- og vejledningsindsats


Nogle unge har brug for mere støtte og inspiration end andre til at blive afklaret med deres uddannelsesvalg og få lagt sporene til job og uddannelse efter grundskolen. Disse unge tilbyder vi en særlig skole- og vejledningsindsats.

Vi indleder skoleåret i 8., 9. og 10. klasse med en afklarings- og opfølgningsproces, der skal sikre et systematisk samarbejde mellem skole, UV og hjemmet. Samarbejdet fortsætter gennem hele skoleåret, så indsatser altid kan opstartes eller afsluttes løbende. Den kommunale ungeindsats (KUI) inddrages i samarbejdet, hvor der er behov for mere tværgående koordinering.

Det er vigtigt, at vi identificerer de unge på en måde, der tilgodeser vores fælleskommunale børne- og ungesyn og på en måde, hvor de unge inddrages og ikke føler sig stigmatiseret. Den unge skal opleve, at det er positivt at få denne støtte. Tilgangen i processen bygger derfor på anerkendelse og ressourcesyn med fokus på styrker og kompetencer.

Vi tager altid udgangspunkt i om den unge, uden vi gør andet end det vi plejer, kan opstarte og gennemføre en ungdomsuddannelse efter 9. og 10. klasse. Fravær kan være indikator for manglende social trivsel såvel som faglig trivsel. Vi har derfor fokus på både det sociale og faglige som understøtter vores professionelle skøn i identifikationsprocessen sammen med den unges egne perspektiver gennem dialog.

Karakterer er adgangsgivende til ungdomsuddannelserne. Vi har derfor også fokus på dette samtidig med at de unge er nysgerrige på egne drømme, kompetencer, interesser og med blik for, hvordan de kan udvikle sig fagligt og socialt.

I forbindelse med den særlige skole- og vejledningsindsats udarbejdes der skriftlige aftaler som noteres i fagsystemet UnoUng og deles med den unge og forældre. I skolens meddelelsesbog henvises der til UnoUng, så forældrene nemt kan finde aftaler.

I oversigten herunder ses en beskrivelse af arbejdsgang til identificering af elever med et behov for særlig skole- og vejledningsindsats.

 

Periode Skole Skole og UV UV
Ultimo aug. -
medio okt.

Inden klassekonferencen

Identificere elever – jf. markører om trivsel. Eleven inddrages via dialog. I 9. og 10. klasse afgives uddannelsesønske i UNO.

   
Senest uge 41  

Klassekonference

Møde om elever jf. markører om trivsel og med inddragelse af elevperspektiv.

 
Senest d. 1. nov.    

Efter klassekonferencen

1. Markering i Unoung af elever, som tilbydes en særlig målrettet indsats.

2. Oversigt over elever, som tilbydes en særlig målrettet indsats, sendes til skolen

Fra uge 43 Forældre inddrages vedr. tilbud om særlig skole- og vejledningsindsats.    
Uge 43 – 5  

Skole- og uddannelsesplan

Aftaler indgås med elev & forældre vedr. særlig målrettet indsats.
Aftaler deles skriftligt.

 
Senest mandag i uge 51     Liste over 9. og 10. kl. elever opdateres på baggrund af karakter og uddannelsesønske.
Hele året   Skole, UV og andre samarbejdspartnere arbejder med den unge og holder forældre underrettet løbende.  
Hele året    

Overlevering viden

Hvor det er relevant, kan der med forældres samtykke overleveres viden om fx SPS eller anden vigtig viden, så den unge får den bedst mulige opstart på uddannelse eller job.

 

4 Den Kommunale Ungeindsats (KUI)


I Den Kommunale Ungeindsats (KUI) er der fokus på at lykkes med alle unge, så alle unge har en uddannelsesplan ved udgangen af 9. og 10. klasse. Alle unge skal have en koordineret støtte, vejledning og rådgivning i deres vej til uddannelse og job.

KUI består af medarbejdere på tværs af Familieafdelingen, Jobcenter, Myndighed & Visitation, Skoleafdelingen og UV. KUI har en struktur der indeholder et tæt og koordineret samarbejde mellem medarbejderne, så den unge og forældre oplever én indgang.

Alle KUI-medarbejdere står på et fælles værdi- og arbejdsgrundlag, der sikrer en fælles forståelse af det tværfaglige arbejde med den unge og forældre. Alle medarbejdere har deri fælles værdier og tilgange, når vi støtter, vejleder og rådgiver unge mellem 13 og 30 år på deres vej til uddannelse og job. Vores mindset er ”Det er ikke dine eller mine unge – det er vores fælles unge”.

Hvis en ung er i risiko for frafald eller generelt står i en situation der kan udfordre den unges muligheder for at deltage i skole, uddannelse eller job igangsættes en mere tværgående koordinering. Der indhentes altid samtykke inden opstart.

Den sammenhængende skole- og uddannelsesvejledning samarbejder med KUI på følgende måde:

- Vi har i identifikationsprocessen øje for om der er andre samarbejdspartnere, der er involveret i den unges forløb.

- UV-medarbejdere kan nemt og hurtigt søge sparring eller oprette et team om og med den unge af medarbejdere på tværs af kommunen i KUI-tid. Op mod 40 medarbejdere på tværs af organisationen har reserveret 2 timer hver 14. dag til faglig sparring om fælles unge.

- Oprettes der et KUI-team om og med den unge, forpligter teamet sig til at koordinere uddannelsesplanen i det tværgående samarbejde og sammen med den unge og forældre. Samarbejdet består indtil den unge er godt på vej.

- På et årligt træf samles alle medarbejdere og relevante samarbejdspartnere for at styrke den fælles udvikling i at støtte, vejlede og rådgive alle unge på deres vej til uddannelse og job.

 

4.1 Ungeguide

For de unge der er i øget risiko for ikke at påbegynde eller gennemføre en ungdomsuddannelse eller job er der mulighed for at søge en Ungeguide. (Jf. KUI-lovgivningen kap. 1d, §2l benævnt Kontaktperson).

Ungeguide varetages af UV, da UV er et naturligt gennemgående bindeled på tværs af de unges alder og færden i job og uddannelse. Det er en midlertidig indsats, hvor den primære målgruppe er mellem 15 og 20 år og fokus prioriteres på overgange i den unges liv. Der kan være mange forskellige årsager til, at den unge kan have brug for en gennemgående Ungeguide, f.eks. svære opvækstvilkår, mobning, lavt selvværd, sociale, psykiske eller fysiske problemer. Uanset så er målet for funktionen, at den unge lykkes med at komme i gang med – og gennemfører en uddannelse eller kommer i job.

Unge der indstilles, kan fx være unge der, som følge af personlige og/eller sociale årsager har behov for tværfaglig støtte til at realisere sin individuelle uddannelsesplan. Eller unge der har potentialer og kompetencer til at komme eller fortsætte i uddannelse eller beskæftigelse, hvis vedkommende støttes af en gennemgående Ungeguide. Det er vigtigt, at den unge selv ønsker en Ungeguide.

Det er UV, der visiterer til ungeguiden, og dermed vurderer, hvorvidt den unge opfylder kriterierne for tildeling. Henvisning af unge til Ungeguide kan f.eks. komme fra Job- og Vækstcenter, FGU, skoler/lærere, myndighedssagsbehandlere fra Familieafdelingen, Socialafdelingen og uddannelsesvejledere fra UV.

 

5 Samarbejdspartnere


Det følger af § 12 d i Lov om kommunal indsats for unge under 25 år (og under 30 år i Middelfart), at kommunen skal arrangere møder mellem repræsentanter for alle ungdomsuddannelser, grundskoler, FGU og udbydere af 10. klasse.

Vi værdsætter det gode samarbejde, som vi har om vores fælles unge. Herunder skitseres vores forskellige samarbejdsfora:

UV-Middelfarts samarbejdsfora med ungdomsuddannelserne:

  • Opstartsmøde i august: De lokale ungdomsuddannelser, efterskoler og UV drøfter samarbejdet for det nye skoleår samt fælles aktuelle temaer.
  • UV udvikler og koordinerer bl.a. brobygning og introduktionskurser, hvilket involverer samarbejde med ungdomsuddannelser og UU-centre på tværs af kommunegrænser.
  • På årlige møder klædes UV på, så de ved hvad der rører sig på de lokale uddannelsesinstitutioners område og dermed har et opdateret og nuanceret viden.
  • Uddannelsesvejlederne mødes efter behov med ungdomsuddannelserne fx vedr. overgange for unge, SPS-støtte samt opfølgning.

Skoleafdelingens samarbejdsforum med ungdomsuddannelserne:

  • Der holdes to årlige møder (forår og efterår) med ungdomsuddannelserne. Formålet med samarbejdsforummet er videndeling og gensidig orientering om relevante emner og evt. nye tiltag kan opstå. Deltagerkredsen er fagprofessionelle i praksis.
  • Middelfart Kommunes Fremmedsprogsstrategi er forankret i dette samarbejde.

Skoleafdelingens og UV-Middelfarts samarbejdsforum med folkeskolerne på udskolingsområdet (5 årlige møder):

  • Skoleafdelingen og UV afholder i fællesskab møder med udskolings-lederne fra folkeskolerne i Middelfart Kommune. Her orienteres, drøftes og besluttes det, som det er aktuelt i samarbejdet mellem UV og skolerne.

 

Udover de lovpligtige samarbejdsfora med repræsentanter for alle ungdomsuddannelser, grundskoler, FGU og udbydere af 10. klasse, har Middelfart Kommune tre alliancer/partnerskaber, som understøtter samarbejdet på tværs om de unges trivsel og læring, herunder deres karrierevalg. Vi har derfor valgt også at skitsere dem i den sammenhængende skole- og vejledningsplan for at tydeliggøre den røde tråd mellem de forskellige samarbejdsfora.

Lokal Alliance mellem Dansk Industri, EUC Lillebælt, Syddansk Erhvervsskole, 3F Bygningsarbejderne Fyn og Middelfart Kommune:

  • Alliancen skal bidrage til at flere unge oplever og får erfaringer med faglært arbejdsliv – bl.a. via praktikker, fritidsjob og CRAFT-festival – samt vælger og lykkes med at gennemføre erhvervsuddannelse.
  • Styregruppen mødes to gange årligt. Derudover er der nedsat en arbejdsgruppe for hver aktiv indsats, der mødes løbende, og endelig afholdes fire årlige koordineringsmøder på tværs af arbejdsgrupperne.

Middelfart Kommunes KUI-partnerskab med uddannelsesinstitutioner:

  • Der holdes 2 årlige partnerskabsmøder (forår og efterår)
  • Partnerskabet består af de 8 uddannelsesinstitutioner, Middelfart Kommune rekrutterer flest unge til. Forummets deltagere er uddannelsernes øverste ledelser, repræsentanter fra det politiske niveau og kommunens direktion og afdelingschefer. Forummet har til formål at være både strategiske og handlende på baggrund af videndeling og dermed oplyst baggrund.

 

6 Læs mere

Lovgivning

 Det obligatoriske emne "Uddannelse og Job"

Åben skole

Erhvervspraktik

Arbejdstilsynet